ارزیابی و تعیین خسارات قطعات کامپیوتری توسط کارشناس رسمی دادگستری کامپیوتر و فناوری اطلاعات

ارزیابی و تعیین خسارات قطعات کامپیوتری توسط کارشناس رسمی بدین صورت انجام می شود که وی با استفاده از نرم افزار های خاص در خصوص بررسی و عیب یابی سیستم اقدام می کند و همچنین با استفاده از بررسی مدت زمان استفاده از سیستم و نحوه استفاده اقدام به اظهار نظر در این مورد می نماید. کارشناس رسمی دادگستری رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات با توجه به خسارت هایی که می توان به کامپیوتر وارد شود تمامی شواهد را مورد بررسی قرار می دهد.

انواع خسارات قطعات کامپیوتری

همانطور که سیستم های کامیپوتری از دو بخش نرم افزار و سخت افزار ساخته شده اند ممکن است از طریق روش های مختلقی توسط اشخاص مختلف به قطعات کامپیوتری خسارت هایی اعم از سوختگی، از کار افتادگی، خدشه و ضربه و فشار و حوادث غیر مترقبه از جمله آتش سوزی و آب ریختگی و ساییدگی و شکستگی و غیره وارد شود. در کل قطعات کامپیوتری به عوامل محیطی، شرایط استفاده و حوادث غیر مترقبه بسیار حساس هستند و از هر حیث مورد مراقب و رسیدگی قرار دارند. حال اگر به هر دلیل خساراتی به قطعات کامپیوتری وارد شود کارشناس رسمی به بررسی موارد مربوطه و همچنین تعیین میزان انواع خسارات قطعات کامپیوتری می پردازد.

نحوه تعیین خسارت قطعات کامپیوتری

نحوه تعیین خسارت قطعات کامپیوتری به این شکل است که کارشناس ابتدا نوع و علت خسارت را بررسی می کند که شامل بررسی دقیق شرایط محیطی قبل و بعد از خسارت، شرایط استفاده قبل و بعد از خسارت و وضعیت قطعات کامپیوتر و نحوه عملکرد سیستم قبل و بعد از خسارت می باشد. این بررسی ها با استفاده از اطلاعات سیستم صورت می گیرد که شامل مدت زمان استفاده از سیستم، نحوه استفاده از سیستم، علت رخداد خسارت، دخالت نرم افزارها و ویروس ها و بد افزار ها و در نهایت دسترسی های غیر مجاز به سیستم می باشد.

ارزیابی و تعیین خسارت قطعات کامپیوتری

در برخی مواقع افراد سعی در خرید و فروش قطعات کامپیوتری دست دوم می کنند که در این صورت ممکن است این قطعات دارای نقص و مشکلاتی باشند یا تعمیری باشند که هنگام تست قطعه به خوبی کار کند اما در حالتی که در حال پردازش کار باشد به خوبی کار نکند و دچار سوختگی، حذف اطلاعات و صدمه زدن به قطعات دیگر بشود. در این خصوص کارشناس رسمی ی تواند با بررسی شرایط و مشاهدات عینی اقدام به ارزیابی و تعیین خسارت قطعات کامپیوتری می نماید.

هک و دسترسی های غیر مجاز

هک و دسترسی های غیر مجاز نیز نوع دیگری از مسائلی هستند که ممکن است به قطعات کامپیوتری آسیب های جدی وارد کند. در واقع هک به دو صورت مجاز و غیر مجاز انجام می شود. هک مجاز به دلیل بررسی امنیت و بررسی باگ های نرم افزاری با اطلاع دقیق کارفرما انجام می شود که در این هنگام ممکن است به تجهیزات کامپیوتری خسارت هایی وارد شود که کارشناس نسبت به بررسی آن ها اقدام می کند و اظهار نظر می نماید.

اما حالت دوم که هک و دسترسی غیر مجاز خوانده می شود به دلیل اهداف سودجویانه است که در این زمینه ممکن است به تجهیزات و قطعات کامپیوتری خساراتی اعم از کارافتادگی و سوختگی و حذف اطلاعات وارد شود. اینگونه موارد با پیگیری های قانونی همراه بوده و توسط کارشناس به صورت بسیاری جدی مورد بررسی و اظهار نظر قرار می گیرد.

تجهیزات کامپیوتری آزمایشگاه

یکی از دیگر از خساراتی که ممکن است به تجهیزات کامپیوتری وارد شود حین عملیات آزمایش داده ها و پردازش الگوریتم های خاص است. در واقع در آزمایشگاه های مختلف پژوهشگران و دانشمندان و دانشجویان و غیره ممکن است روی پروژه های خاص کار کنند و در نهایت حین پردازش دیتاهای سنگین سیستم های کامپیوتری آزمایشگاه دچار آسیب شود و خسارات زیادی به حیطه آزمایشگاه‌ا و شرکت‌ها وارد نماید. در این صورت کارشناس رسمی دادگستری رشته برق الکترونیک و مخابرات با بررسی مراتب مرتبط می تواند نسبت به ارزیابی و تعیین خسارت تجهیزات کامپیوتری آزمایشگاه اظهار نظر نماید.

کارشناس رسمی نسبت به ارزیابی و تعیین خسارت تجهیزات کامپیوتری اقدام می کند و با استفاده از روش هایی مانند شرایط محیطی، نحوه استفاده، بررسی دسترسی های مجاز و غیر مجاز تحقیقات خود را کامل نماید. کارشناس نسبت به ارزیابی خسارات به مواردی زیادی توجه می کند و کارایی سیستم ها قبل و بعد از رخداد خسارات را مورد ارزیابی قرار می دهد. مهمترین دسترسی های غیر مجاز به سیستم هک از طرف اشخاص برون سازمانی است که به طور جدی مورد ارزیابی کارشناس رسمی قرار می گیرد. در صورت نیاز به کارشناس می‌توانید با شماره تلفن‌های موجود تماس حاصل نمائید.

رسیدگی به تخلفات حوزه ارز دیجیتال با کمک کارشناس رسمی دادگستری رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات

گشترش روزافزون بازار ارز دیجیتال با واردات گسترده دستگاه‌های ارز دیجیتال هم همراه بوده است و این موضوع در کنار ناآگاهی و عدم اطلاع رسانی دقیق در خصوص قانونی بودن ارز دیجیتال یا غیر قانونی بودن آن باعث شده که بسیاری از افراد دچار مشکلات عمده‌ای در این خصوص شوند. به همین دلیل کارشناس رسمی دادگستری رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات ما جهت بررسی و حل مشکلات شهروندان اقدام به توضیحاتی در این خصوص نموده‌اند.

روش های گوناگونی برای استخراج ارز دیجیتال وجود دارد و از آنجایی که این صنعت روز به روز در حال گسترش است، تخلفاتی نیز بروز خواهد کرد. در رسیدگی به تخلفات حوزه ارز دیجیتال، این روش های تخلف آمیز مورد بررسی قرار میگیرد.
تخلف حوزه ارز دیجیتال یا به دلیل استفاده غیر قانونی و عدم صدور مجوز میباشد؛ یا کلاهبرداری هایی که به واسطه فعالیت در این صنعت انجام میشود. مورد اول گویای این امر است که افرادی بدون کسب مجوز اقدام به استفاده از دستگاه‌های متعدد از برق‌های صنعتی که مجوز فعالیت دیگری را دارند می‌نمایند و مورد دوم در خصوص خرید و فروش ارز دیجیتال و دستگاه‌‌های آن است. جرایم رایانه ای که از کلاهبرداری در این خصوص ایجاد شده است بسیار زیاد است که در سایت کارشناس رسمی دادگستری جرایم رایانه‌ای آن را بررسی نموده‌ایم. اما موضوع دیگر در خصوص خرید و فروش دستگاه‌های ارز دیجیتال است. در حال حاضر قانون و شفافیت خاصی در این زمینه وجود ندارد به همین دلیل افراد زیادی اقدام به قاچاق و کلاهبرداری و سو‌ء استفاده از شهروندان می‌کنند.

در بررسی تخلفات حوزه ارز دیجیتال باید اشاره کرد که فعالیت بدون کسب مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت جزو تخلفات محسوب شده و همچنین دریافت و وارد کردن دستگاه های استخراج بدون مجوز واردات از سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت جزو تخلفات حوزه ارز دیجیتال محسوب میشود. استفاده از دستگاه های ماینینگ در ساعات اوج مصرف که از طرف وزارت نیرو ساعات ممنوعه اعلام شده جرم است و جزو تخلفات ارز دیجیتال محسوب میشود.
در بحث تخلفات حوزه ارز دیجیتال، گروه هایی وجود دارند و هنگامی که دیگران در وب سایت آنان حاضر می شوند از سخت افزار این مراجعه کنندگان، بدون اجازه آنان استفاده میکنند و عملیات استخراج انجام میدهند. این روش دزدی رمز نگاری نام دارد. کسانی که از طریق نصب بد افزار ها روی سیستم شما موفق به این کار میشوند، در این حالت شما میتوانید با کمک آنتی ویروس های قوی آنها را شناسایی کنید و اقدام به مقابله با آنها کنید.

استخراج بیت کوین، مونرو یا اتریوم از سخت افزار های بسیار قوی استفاده میکند؛ به همین دلیل باید از برنامه های مخفیانه دیگر برای حمله به این سخت افزار ها استفاده کرد. نرم افزار Eternalblue یکی از قویترین نرم افزارهایی است که برای حملات سایبری مورد استفاده قرار میگیرد.
در تخلفات حوزه ارز دیجیتال، هکر ها میتوانند پس از دسترسی به اطلاعات شما برای توسعه باج افزار برای ارز کاوی نیز از آن استفاده کنند. ارز کاوی یکی از بزرگترین و مهمترین تخلف در ارز دیجیتال است.

بسیاری از کانال ها یا گروه ها در پیام رسان های مجازی به خرید و فروش ارز های دیجیتال میپردازند، که با توجه به دانش کمی که اکثر مردم در این صنعت دارند و عدم تخصص لازم در مبحث تبادل ارز های دیجیتالی، کلاهبرداری به روش های گوناگونی و با مبالغ بسیار زیاد در غالب انواع ارز های دیجیتال در حال گسترش است. همچنین؛ با توجه به اینکه نوسانات بازار ارز مدام در حال بالا و پایین است و به تخصص بسیار زیادی نیاز دارد، متاسفانه افرادی با آگاهی
نا کافی و با اعتماد به کسانی که در این زمینه خود را خبره نشان میدهند مقدار زیادی از سرمایه خود را از دست داده و موجبات کلاه برداری از خود را فراهم میکنند.

بنابراین با توجه به جدید بودن این فناوری و همچنین تبلیغات خارج از واقعیتی که در خصوص ارز‌های دیجیتال می‌شود امکان انجام کلاهبرداری بسیار زیاد است. از این رو توصیه می‌کنیم که حتما در صورت بروز مشکل با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

برای اطلاع از تخلفات صنعت ارز دیجیتال و آشنایی بیشتر با مباحث حقوقی این بحث پیشنهاد میکنیم به کارشناسان جرایم رایانه ای مراجعه کنید. تمامی امور مربوط به رسیدگی به تخلفات حوزه ارز دیجیتال توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته امور بانکی انجام میشود. در صورت نیاز به کارشناس می‌توانید با شماره تفن‌های ما تماس حاصل نمائید.

اقدامات لازم برای حفظ امنیت سیستم کامپیوتری از دیدگاه کارشناس رسمی دادگستری رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات

اقدامات لازم برای حفظ امنیت سیستم کامپیوتری از دیدگاه کارشناس رسمی مربوطه در دادگستری

در این نوشتار به نقل قول از کارشناس رسمی دادگستری نکاتی را در زمینه حفظ امنیت سیستم کامپیوتری برایتان بازگو می کنیم .

مجید بهرامی کارشناس کامپیوتر و فناوری اطلاعات گفت :

" با گسترش استفاده از اینترنت و شبکه های کامپیوتری  سوء استفاده از اطلاعات چندین برابر شده است . در صورت برخورد با چنین مواردی می توانید مستقیما موضوع را از طریق کارشناسان رسمی دادگستری در زمینه مربوطه پیگیری کنید  اما بهتر است ابتدا برای حفظ امنیت سیستم تان تلاش کنید. چندین نکته در حفظ امنیت سیستم های کامپیوتری باید مورد توجه قرار گیرد که هر چه بیشتر به انها توجه شود امنیت سیستم کامپیوتری بیشتر تامین می شود "

1-   استفاده از یک آنتی ویروس قوی را فراموش نکنید و ضمنا به خاطر داشته باشید که انتی ویروس را باید مرتبا به روز رسانی کنید زیرا ویروس ها و برنامه های مخرب روز به روز در حال گسترش می باشند و به همین دلیل انتی ویروس ها نیز مدام به روز می شوند .

2-   ایمیل های ناشناس را باز نکنید احتمال این که حاوی ویروس باشد و سیستم تان را آلوده کند بالاست .حتی هنگام باز کردن ایمیل هایی که از طرف افراد آشنا نیز برایتان ارسال شده ، مراقب باشید ممکن است آنها بدون این که مطلع باشند با ضمائم ارسالی سیستم شما را به خطر بیاندازند.

کارشناس رسمی دادگستری نکته مهم بعدی را استفاده از گذرواژه های مناسب می داند

3-   گذرواژه هایی که برای ایمیل ، ورودی سیستم یا... در نظر می گیرید باید طبق قوانین امنیت سیستم کامپیوتری تعریف شده باشد و به راحتی قابل حدس زدن نباشد . مثلا یکی از قوانین در این زمینه این است که گذرواژه مورد نظر ترکیبی از اعداد و حروف باشد .ضمنا به صورت دوره ای گذرواژه تان را تغییر دهید این کار به امنیت آن کمک قابل ملاحظه ای می کند.

4-   Firewall ها از دیگر امکاناتی ست که به امنیت سیستم کامپیوتری شما کمک می کند و داده های غیر مجاز و خطرناک را فیلتر کرده و به انها اجازه ورود به سیستم تان را نمی دهد.

5-   به هیچ عنوان از طریق اینترنت یا شبکه به افراد دیگر اجازه دسترسی به سیستم تان را ندهید مگر اینکه کاملا انها را می شناسید و به آنها اطمینان دارید.

6-   زمانی که به اینترنت نیاز ندارید اتصال ان را قطع کنید . وقتی اتصال اینترنت تان قطع است احتمال اینکه کسی از طریق اینترنت به اطلاعات تان دسترسی پیدا کند صفر می شود.

آشنایی با انواع جرائم اینترنتی از زبان کارشناس رسمی دادگستری

آشنایی با انواع جرائم اینترنتی از زبان کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری می گوید :" انواع جرائم اینترنتی شامل نفوذ، نقض قوانین کپی رایت ، سرقت ، اعمال جاسوسی ، تروریسم ، توهین ، قتل ، روسپیگری ، مزاحمت ، هک و استفاده غیر مجاز است ."

گسترش استفاده از اینترنت زمینه را برای فعالیت های تبهکارانه افراد در دنیای مجازی فراهم اورده است.

جرائمی مثل قتل ، روسپیگری ، توهین و... با گسترش فضای اینترنت و استفاده همگانی از ان به این عرصه نیز وارد شده اند اما جرائمی مانند هک ، حملات ویروسی و سایت های جعلی نتیجه مستقیم استفاده  نادرست از فضای اینترنت است و در دنیای خارج از ان اتفاق نمی افتد .

کارشناس کامپیوتر و فناوری اطلاعات برخی از جرائم اینترنتی  را برایتان توضیح می دهد:

 

مزاحمت و آزار و اذیت مجازی

شایعه سازی ، نشر اخبار دروغ و توهین و ... از آزار و اذیت هایی ست که در فضای مجازی اتفاق می افتد.

واکنش های کینه جویانه و هدف دار

علاوه بر توهین های رایج در فضای اینترنت ، بخشی از تهمت و توهین ها در راستای کینه جویی و غالبا با اهداف سیاسی پیش می رود.

سرقت

اگر در هر یک از  شبکه های مختلف مجازی فعالیت دارید مراقب اطلاعاتی که از خود در اختیار دیگران قرار می دهید باشید . اگر هنگام رفتن به سفر این موضوع را در شبکه های اجتماعی بیان می کنید احتمال دارد هنگام بازگشت ، با خانه خالی از وسیله رو به رو شوید . شما به سارقین اطلاعات داده اید . این شاید ساده ترین شکل سرقت اینترنتی ست اما اشکال پیچیده تری از ان نیز در فضای اینترنت وجود دارد مثل سرقت اطلاعات با نفوذ به سامانه ها و هک کردن آنها.

جاسوسی سایبری :

کارشناس رسمی دادگستری در رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات جاسوسی سایبری را از پیچیده ترین شکل جرائم رایانه ای می داند . در این روش معمولا از طریق شبکه های ارتباطی مانند اینترنت با هدف سوء استفاده از اطلاعات اقتصادی و صنعتی ، اطلاعات شخص یا مجموعه را می ربایند .

هک:

هکرها با هدف شخصی یا گروهی نقاط ضعف یک شبکه یا سیستم کامپیوتری را پیدا کرده و به آن نفوذ می کنند و البته گاهی هک فقط به دلیل کنجکاوی انجام می شود و هدف دیگری به دنبال ان نیست که در این شرایط باز هم از مصادیق مجرمانه محسوب می شود.

قتل های اینترنتی :

همه چیز از چت شروع می شود . پس از اینکه ارتباطی بین قربانی و فرد سوء استفاده گر شکل می گیرد معمولا قربانی تهدید می شود به اینکه عکس ها و اطلاعات خصوصی ش منتشر خواهد شد. قربانی آنقدر تحت فشار قرار می گیرد تا اینکه به خودکشی روی می آورد. سوء استفاده های جنسی از زنان و کودکان متداول ترین عامل وقوع قتل های اینترنتی ست .

از بین بردن اطلاعات دیگران

در این جرم با تولید و انتشار انواع ویروس و کرم و.. داده های دیگران را تخریب کرده یا از بین می برند .

 

 

شناسایی سایت های جعلی با راهنمایی های کارشناس رسمی دادگستری

شناسایی سایت های جعلی با راهنمایی های کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری در مورد کلاهبرداری آنلاین (فیشینگ) و راه های مقابله با آن گفت :

" از شیوه های رایج کلاهبرداری که توسط هکرها انجام می شود طراحی سایت هایی مشابه دیگر وب سایت ها مثلا وب سایت های بانکی ست . بدون داشتن اطلاعات کافی احتمال دارد سرتان کلاه برود و سایت جعلی را از سایت حقیقی تشخیص ندهید ."

اما تشخیص سایت های تقلبی کار سختی نیست به شرط اینکه اطلاعات تان را بالا ببرید . در مورد وب سایت های بانکی کافی ست آدرس پرداخت الکترونیک بانک مد نظر را به درستی بشناسید زیرا این آدرس را هیچ هکری نمی تواند بدزدد.

انتهای آدرس بانکی تمامی بانک ها shaparak.ir است برای نمونه آدرس بانک ملت https://bpm.shaparak.ir   و آدرس درگاه بانک اقتصاد نوین https://pna.shaparak.ir  می باشد.

نکته مهم بعدی در url ( آدرس سایت در نوار آدرس) سایت وجود دارد . سمت چپ آدرس سایت حتما باید https:// را ببینید که امن بودن وب سایت را نشان می دهد. هم چنین کارشناس رسمی دادگستری می گوید : وجود علامت قفل در کنار آدرس سایت نیز در تشخیص اعتبار آن موثر است .

 کارشناس کامپیوتر و فناوری اطلاعات در این باره می گوید :

"به طور کلی توجه داشته باشید هر گاه یک وب سایت اطلاعات حساسی را از شما درخواست می نماید باید مراقب باشید.اطلاعاتی که شما در هر سایت وارد می کنید از 19 تا  30سرور عبور می کند تا به مقصد برسد . با این شرایط شما حق دارید وقتی رمز دوم عابر بانک تان را در سایتی وارد می کنید نگران شوید !

اما نگران نباشید لایه درگاه امن (ssl) برای این موضوع طراحی شده است . بدین منظور توجه کنید وب سایت مورد نظر حتما با https طراحی شده باشد و نه http  .  https امن است اما  http امن نیست .

بسیاری از شرکت هایی که گواهی  ssl ارائه می دهند مانند شرکت  verisign نمادهای اعتماد را نیز در اختیار مدیران سایت قرار می دهند . مدیران این نماد را حتما در معرض دید کاربر قرار می دهند و با مشاهده این نماد خیالتان از امن بودن سایت راحت می شود. این نمادها به گونه ای طراحی می شوند که کلاهبرداران به سختی می توانند از انها سوء استفاده کنند و نیز این نمادها تاریخ انقضاء دارد. نکته قابل توجه این است که با کلیک بر روی این نمادها صفحه جدیدی باز می شود که ادرس سایت صادر کننده گواهی را نشان می دهد و این خیال شما را از اصالت نماد راحت می کند واین امری ضروری برای دنیای کامپیوتر و فناوری اطلاعات می باشد.

در صورتی که دچار تله های سایت های جعلی شوید از طریق کارشناسان رسمی دادگستری رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات  می توانید موضوع را پیگیری کنید .